van Steenis nv

Wat doet van Steenis nv als Sales Directors & HR Directors?

Sales Directing

Het is als commercieel leidinggevende – of je nu afdelingshoofd bent, telecoach, district manager of sales manager – bijzonder moeilijk om je mensen te veranderen. Vooral verandering op attitudeniveau.

Gedrag zit volgens de theorie van de concentrische cirkels, geplet tussen omgevingsfactoren, cultuur, structuur, systemen en procedures enerzijds en anderzijds rolpercepties, ongecontroleerde veronderstellingen en “dat wat men maar normaal vindt”.

Daarom staan er op de snelwegen levensgrote affiches met “Amélie, 8 jaar. Voor altijd” die ons pakken op ons gevoel en op onze rolperceptie. Maar ook 14 flitspalen op de ring van Leuven die ons noodgedwongen aan deze goede voornemens houden. Geen aansporing zonder opvolging. Geen training zonder coaching. Geen coaching zonder controle. Geen controle zonder aangepaste systemen en structuren. Want, zo stelt van Steenis nv: “Structure influences behaviour” en “If you want to change the players, then you should change the rules… And sometimes even the rulers.”

HR Directing

Toen een CEO, klant van van Steenis nv en het hoofd van meer dan 20 DIY-zaken in België, onlangs door een van zijn winkels liep, vroeg hij aan de winkelverantwoordelijke: “Wat doet die zwerver daar?” – “Dat is geen zwerver, dat is Jeanine, die werkt hier al twintig jaar…”

Jeanine zat al een tijdje in een moeilijke privésituatie, liet de moed wat zakken en had al in geen maanden meer in de spiegel van haar kapper gekeken.

“We raken zo gewend aan onze mensen, hun bureaus, hun rapporten, hun cijfers, hun inzet en hun omzet, hun uren, hun beschikbaarheid, de properheid van hun firmawagen, de zorg die ze dragen voor hun gsm en laptop…” repliceerde de CE0, “Maar onze norm moet steeds 8,5 op 10 blijven. Als we door onze inspanningen – zowel materieel als immaterieel – geen 8,5 op 10 kunnen halen met onze mensen, onze gebouwen en vergaderzalen, dure firmawagens, leveranciers en hun producten… dan moeten we er afscheid van nemen en betere(n) selecteren. Perfectie bereik je nooit en een 7 op 10 is slechts nipt goed. Maar een 8,5 is zeer goed en daar moet onze lat liggen met iedere medewerker én met de return op iedere investering!”