{"id":2646,"date":"2024-03-14T15:58:50","date_gmt":"2024-03-14T14:58:50","guid":{"rendered":"https:\/\/vansteenis.be\/?p=2646"},"modified":"2024-03-14T15:58:52","modified_gmt":"2024-03-14T14:58:52","slug":"de-leider-als-opleider-coachen-met-als-doel-om-je-medewerker-tot-inzicht-te-laten-komen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/vansteenis.be\/de-leider-als-opleider-coachen-met-als-doel-om-je-medewerker-tot-inzicht-te-laten-komen\/","title":{"rendered":"De Leider als Opleider – Coachen met als doel om je medewerker tot inzicht te laten komen"},"content":{"rendered":"\n
<\/p>\n\n\n\n
Een bedrijfsleider die ik heel goed ken en respecteer, heeft de gewoonte om, wanneer zijn medewerkers met een probleem komen aanzetten, te vragen: ‘En wat is volgens jullie de oplossing?’ Zijn medewerkers, overtuigd dat hij hen niet goed heeft verstaan, herhalen daarop hun probleem, waarop hij opnieuw vraagt: ‘Goed, maar wat is volgens jullie de oplossing?’ Toen ik onlangs zijn medewerkers in training had, klaagden ze over het feit ‘dat hun zo manager slecht luistert’. Ik stelde hen echter de vraag of hij met ‘dat irritant gedrag’ geen welbepaalde bedoeling zou kunnen hebben\u2026?<\/p>\n\n\n\n
In de Griekse oudheid werd Socrates de slimste man op aarde genoemd ‘omdat hij wist dat hij niets wist’; hij stelde immers alles en iedereen in vraag. Hij slaagde er op die manier zelfs in om, door gewoon vraag op vraag te stellen, zijn opponenten tijdens erudiete redetwisten keer op keer te overtuigen van hun ongelijk. De techniek die goede verkopers hanteren om hun klanten tot inzicht in een probleem en de geboden oplossing te brengen (S.E.C.S. ™-techniek; cfr. SSS-1) is volledig gebaseerd op deze Socratische maieutiek: Het bij je gesprekspartner via vraagstelling geboren laten worden van inzicht. Nemen we als voorbeeld een commercieel directeur die zijn regio manager opleidt in het coachen on-the-job:<\/p>\n\n\n\n
Een bedrijfsleider die ik heel goed ken en respecteer, heeft de gewoonte om, wanneer zijn medewerkers met een probleem komen aanzetten, te vragen: ‘En wat is volgens jullie de oplossing?’ Zijn medewerkers, overtuigd dat hij hen niet goed heeft verstaan, herhalen daarop hun probleem, waarop hij opnieuw vraagt: ‘Goed, maar wat is volgens jullie de […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"_acf_changed":false,"footnotes":""},"categories":[35],"tags":[],"acf":[],"yoast_head":"\n