{"id":2649,"date":"2024-03-22T09:31:54","date_gmt":"2024-03-22T08:31:54","guid":{"rendered":"https:\/\/vansteenis.be\/?p=2649"},"modified":"2024-03-22T09:31:57","modified_gmt":"2024-03-22T08:31:57","slug":"functioneringsgesprek-versus-beoordelingsgesprek","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/vansteenis.be\/functioneringsgesprek-versus-beoordelingsgesprek\/","title":{"rendered":"Functioneringsgesprek versus Beoordelingsgesprek"},"content":{"rendered":"\n

‘Knap gewerkt, Janssen, maar\u2026’, zo luidt de titel van een krantenartikel. En ook: ‘Slechts helft van werknemers krijgt evaluatiegesprek’. De televerkopers van een grote uitgeverij vroegen mij onlangs tijdens een opleiding ‘of de medewerkers van andere bedrijven recht op wederwoord hebben tijdens hun evaluatiegesprekken?’ Toen ik enigszins verrast peilde naar de aanleiding van deze vraag, ontdekte ik feodale personeelstoestanden bij een van de technisch meest geavanceerde bedrijven van ons land.<\/p>\n\n\n\n

Eenmaal per jaar een evaluatiegesprek voeren – en krijgen – is even absurd als eenmaal per jaar Secretary’s Day vieren en de rest van het jaar noppes. Veel bedrijven zoeken naar oplossingen hiervoor en komen tot alternatieven als ‘beoordelingsgesprekken’, ‘360\u00b0 evaluatiegesprekken’, ‘performance appraisals’, ‘doelstellingsgesprekken en resultaatsbesprekingen’\u2026 Maar ook dit blijkt vaak een andere vlag voor dezelfde lading. De manager blijft tegen zijn zin beoordelen en de medewerker blijft dit even moedeloos ondergaan. Zijn al-dan-niet loonsverhoging hangt hier immers van af.<\/p>\n\n\n\n

Evaluatiegesprekken zijn een dertigtal jaar geleden in het leven geroepen omdat het tijd werd dat iedere leidinggevende tenminste eenmaal per jaar zijn medewerkers feedback zou geven. Sindsdien zijn we enigszins ge\u00ebvolueerd en blijkt die ‘minstens eenmaal per jaar’ veruit onvoldoende. Het is toch ook absurd dat je van je manager slechts eenmaal per jaar zou horen wat je goed of fout doet. Of dat je in december te horen krijgt dat ‘die brief die je in augustus hebt verstuurd onvoldoende klantgericht was’. Daarom hanteren we reeds een tiental jaar de nieuwe term ‘functioneringsgesprekken’. Echter, voor vele managers belandt ook deze term in het bovenstaande lijstje van ‘oude wijn in nieuwe zakken’ en slechts weinigen hebben het fundamentele verschil begrepen met alle voorgaande vormen van beoordelingsgesprekken. Het functioneringsgesprek is geen kameraadschappelijkere vorm van een beoordelingsgesprek ‘omdat we niet louter jouw gedrag maar wel jouw “hele functioneren” willen evalueren’. Integendeel. Het functioneringsgesprek gaat uit van een fundamenteel verschillende vraag:<\/p>\n\n\n\n