van Steenis nv

CHANGE MANAGEMENT VIA DE BALANCED SCORECARD


‘Als je niet weet waar je naartoe wilt, zijn alle wegen goed’

luidt een Arabisch spreekwoord. Je hoeft niet aan een Balanced Scorecard te beginnen zonder dat je een voorafgaande visie hebt geformuleerd op belangrijke ontwikkelingen voor je bedrijf of afdeling. Het ultieme doel van de Balanced Scorecard is namelijk het vertalen van je visie naar actie. Om dat te realiseren, is er bij de Balanced Scorecard grote aandacht voor het nameten of je strategie ook werkelijk leidt tot het verwezenlijken van je vooropgestelde doelen.

De Balanced Scorecard dankt zijn naam aan het principe “What gets measured, gets done”.

Vier onderdelen vormen samen de ‘Scorecard’:

  1. Het management heeft de taak om met inbreng van hun directe medewerkers de diverse processen te benoemen die zodanig belangrijk zijn dat daarop aangestuurd moet worden.
  2. Voor ieder van deze processen worden doelstellingen geformuleerd.
  3. Vervolgens een meetmethode bedacht.
  4. En uiteindelijk tentatieve streefcijfers vooropgesteld. Ieder afdelingshoofd zit onvoorwaardelijk met zijn mensen samen om die streefcijfers vast te leggen en regelmatig bij te sturen indien nodig.

Toch even goed opletten. Een Balanced Scorecard:

  • Heeft namelijk niets te maken met ‘control, command of compliance’ en staat haaks op de managementmethode van ‘carrot and stick’ (een wortel voor de neus en een schop tegen de kont).
  • Heeft daarentegen alles te maken met ‘communication of vision and strategy’.
  • Heeft eerst en vooral te maken met ‘change of perspective: bottom-up feedback, systems thinking and triple loop learning’.

    Howard Rohm, VP of The Balanced Scorecard schrijft: “A well-implemented Balanced Scorecard:
  1. Is first of all about doing things differently:
    Not top-down, but bottom-up. Not a command and control system, but an interactive way to communicate vision and values and to create bottom-up ideas and commitment for them. Creating performance accountability instead of command compliance.
  2. Is second about doing the right things:
    Strategic Planning (‘What do we want to achieve?’) through creating a vision and thinking about improvement areas
  3. Is third about doing things right:
    Business Planning (‘How will we achieve it?’) through measuring, creating Critical Success Factors and Key Performance Indicators.

In one word:

BSC is about management and change first.
Measurement and technology are only second.”