Leiderschap versus management
Ik herinner me één van mijn eerste prospectiegesprekken over training in managementvaardigheden. De personeelschef in kwestie merkte samenvattend op: ‘Oh, maar dan gaan jullie trainingen dus vooral over “PEOPLE management” ?’ Ik reageerde aanvankelijk aarzelend omdat ik die overdadige nadruk op ‘people’ niet snapte. ‘ “People” in tegenstelling tot wat?’, vroeg ik haar. ‘Nou’, zei ze, ‘je weet wel, cijferdoelen opstellen, targets halen, zakendoen, reorganisaties doorvoeren, budgetten beheren…’
Op dat moment zag ik helderder dan ooit tevoren wat de boodschap was die van Steenis & Partners nv aan iedere deelnemer aan onze leiderschapstrainingen zou meegeven: Wie wordt verkozen tot ‘Manager van het Jaar?’ De beste people-manager? De man of vrouw met de meeste feeling qua leiderschap en wat medewerkers echt bezighoudt? De persoon die erin geslaagd is om honderden medewerkers met hernieuwd vertrouwen en werklust het jaar te laten hervatten dankzij de invoering van echt goede functioneringsgesprekken?
Of eerder de business-manager die de winst van zijn multinational met 36% heeft laten toenemen? De crisismanager die dankzij zijn fiscale knowhow zijn bedrijf van een nakend faillissement heeft gered? De topman van het Franse automerk die zijn productiekost met 4,5% worldwide heeft gereduceerd door een van ‘s lands grootste productielijnen zonder enige vorm van aankondiging te sluiten?
Heeft ‘Manager van het Jaar?’ eigenlijk wel iets te maken met het leiden van medewerkers? Want, als de manager al die grote doelstellingen zelf realiseert, wat doen zijn medewerkers dan?
Maar veel belangrijker: terwijl de grote ‘profit’-manager zo drukdoend operationeel bezig is, wie coacht dan zijn ‘people’?
van Steenis & Partners nv dus…