van Steenis nv

‘Why are we in business?’

Wat is de reden van ons bestaan? Wat is onze ultieme doelstelling? Waar doen we het allemaal voor? Wat is echter het probleem nu?

Een man zag drie arbeiders aan het werk op een werf en vroeg hen: ‘Wat doen jullie?’ – ‘Ik ben aan het metselen’, zei de eerste. ‘Ik bouw een muur’, legde de tweede uit. ‘Ik bouw een huis’, antwoordde de derde.

Martin Luther Kings ‘I have a dream’ is een regelrechte mission statement. Net zoals het antwoord van de derde metselaar. Geen financieel plan, geen kwartaalrapport, maar een krachtige visie over het waarom van het bestaan van de onderneming. En wees nou niet zo naïef om te antwoorden dat het enige doel van een organisatie is om ‘winst te maken.’ Als ik je vraag naar het waarom, antwoord je ongetwijfeld: ‘Om de aandeelhouders tevreden te houden.’ Maar wat antwoord je als ik je vraag aan welke frequentie die dividenden dan moeten worden uitgekeerd? Iedere maand? Ieder kwartaal? Op het einde van het fiscaal jaar? Iedere eerste frank winst of pas nadat er nieuwe investeringen zijn gebeurd? Welke investeringen? Waarom überhaupt investeringen? Dat staat toch haaks op ‘winst maken’? ‘Ja, maar je moet wel je toekomst verzekeren!’ Waarom? Is er dan toch een meer ultieme doelstelling dan ‘pure winst maken’? Dat zou dan toch betekenen dat ‘winst maken’ eerder een middel is dan een doel op zich.

‘Een mission statement van een bedrijf is de meest globale en oprechte formulering van wat een bedrijf streeft te zijn, alsook de algemene doelstelling die voor iedereen in de organisatie richtinggevend is. Deze business definition geeft de bestaansgrond van het bedrijf weer door de aard te definiëren van de business waarin het wil opereren en zijn verantwoordelijkheden tegenover zijn belanghebbenden. Dit is de meest ultieme doelstelling aangezien je immers niet meer op een zinnige manier kunt vragen naar het onderliggende waarom.’

NIET:
Dus geen betekenisloze superlatieven als ‘grootst, best, optimaal, maximaal…’. Geen ‘innovatieve approach’. Geen devote platvloersheden als: ‘Wij zullen ons houden aan de hoogste standaarden qua professionalisme en ethisch gedrag.’ Geen verbale diarree als ‘We try harder!’ of ‘Simply the best!’ Dit lijkt immers teveel op de manager die zegt: ‘Mijn deur staat altijd open!’ – ‘Ja, maar je bent er nooit!’ De verzekeringsmaatschappij die als slogan voerde: ‘Wij zijn soepel in die dingen’ lokte de reactie van hun klanten tegen hun makelaars zelf uit: ‘Hoezo, u kunt niet het volledige bedrag uitbetalen? Ik dacht dat u “zo soepel was in die dingen!”

WEL:
Definieer de business waarin je je beweegt of wilt bewegen en de focus van al je activiteiten. Differentieer je bedrijf van de concurrentie. En geef aan hoe je relevant wilt zijn voor alle belanghebbenden. Wees voor hen een bron van inspiratie.

CONCREET:
Wie zijn we? Wat willen we bereiken? Aan welke voorwaarden willen we dit bereiken? Waar doen we het allemaal voor? Why are we in business? Wat willen we dat onze klanten, medewerkers, aandeelhouders, leveranciers, concurrenten… ieder afzonderlijk over ons zeggen? Hoe zou de oprichter van ons bedrijf het formuleren? Tip: Gebruik inleidende zinnen als: ‘Ik ben tevreden als…’ of: ‘Wij willen dat…’